Ścieżki tematyczne:
Przedszkole
Szkoła Podstawowa
-- klasy 1-3 --
- Kino przygoda
-- klasy 4-6 --
- Rówieśnicy w obiektywie
-- klasy 7-8 --
- Czas dojrzewania
Szkoła ponadpodstawowa
Daty i godziny projekcji:
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.
Cennik:
Bilet na jedno spotkanie: 20 zł
Karnet na pięć spotkań: 90 zł
Zgłoszenia:
Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl
Miejsca projekcji:
Kino Agrafka
SZKOŁA PONADPODSTAWOWA
cykl: Obrazy współczesności
Kino, które pozwala lepiej zrozumieć świat, zrozumieć otaczające nas społeczeństwo, a także odmienne sposoby na życie.
Spotkanie 1:
ANATOMIA UPADKU | Anatomie d’une chute
reż. Justine Triet, USA/Wlk. Francja 2023, 150’
Życie szczęśliwej rodziny we francuskich Alpach zostaje przerwane, gdy Samuel ginie w wyniku upadku. Skoczył sam, poślizgnął się czy może z balkonu wypchnęła go Sandra, żona i matka? Śledczym brakuje dowodów, w sprawie brakuje świadków. Czy główna bohaterka naprawdę zabiła swojego męża? A może paradoksalnie, to nie dochodzenie do prawdy jest tu najważniejsze? Poszukiwanie tego, co obiektywne i pewne, schodzi na drugi plan. W trakcie procesu, poznajemy historię rodziny, lecz czy prawda, która przecież nie zawsze musi wyjść na jaw, w pewnych przypadkach może zupełnie stracić na znaczeniu. Wejdźcie na salę kinową i spróbujcie sami wydać sprawiedliwy wyrok.
Spotkanie 2:
BĘDZIE LEPIEJ | Une année difficile,
reż. Olivier Nakache, Éric Toledano, Francja 2023, 120’
Film udowadnia, że śmiech to język przełamujący wszelkie granice społeczne. Jest to jednak śmiech gorzki – lustro, w którym dzisiejszy świat może się przeglądać niczym w krzywym zwierciadle.
Ukazując historię Bruna i Alberta oraz kontrastującej z nimi aktywistki Valentine, francuska komedia w lekki i przystępny sposób dotyka takich tematów jak kryzys klimatyczny, kruchość ludzkiego szczęścia, stany depresyjne i lękowe, spirala długów, absurdalność i zagrożenia ze strony konsumpcjonizmu. Film pokazuje czym jest kryzys klimatyczny i gospodarczy, jak na relacje międzyludzkie wpływa odmienność poglądów politycznych i osobistych.
Spotkanie 3:
PERFECT DAYS | Perfect Days,
reż. Wim Wenders, Niemcy/Japonia 2023, 123’
To opowieść o radzeniu sobie w obliczu traumy, straty, to film o szukaniu dobra w relacjach międzyludzkich, które przydarzają się czasem przypadkiem, o otwarciu się na to, co wokół nas, ale też o umiejętności świadomego odrzucania tego, co dla nas szkodliwe, toksyczne.
Film pozwala wprowadzić zagadnienia związane z etosem pracy, uczciwością, dokładnością i zaangażowaniem w to, co się robi. Zachęca do dyskusji na temat życia z dala od wyścigu szczurów oraz tego, iż spełnienie i zadowolenie można czerpać z codziennych drobnych rytuałów, które nie muszą kojarzyć się z rutyną i - w zależności od patrzącego – mogą okazać się małymi cudami życia.
Spotkanie 4:
MNICH I KARABIN | The Monk and the Gun,
reż. Pawo Choyning Dorji, Butan/Tajwan/Francja/USA/Hong Kong 2023, 107’
„Mnich i karabin” jest satyryczną propozycją innego spojrzenia na demokrację, ponieważ bhutańska produkcja ukazuje ją i proces wyborów w krzywym zwierciadle. Podkreśla możliwe nadużycia, wypaczenia i zwraca uwagę na potencjalne niebezpieczeństwa. Na ile demokracja jako ustrój może z łatwością istnieć w każdym zakątku świata oraz na ile zasadne jest bezrefleksyjne wprowadzanie zdobyczy globalnej kultury do państw dotąd od nich odseparowanych. Walorem filmu jest również możliwość poznania odrobiny historii i kultury nieznanego bliżej Polakom kraju położonego u podnóży Himalajów, jakim jest Bhutan.
Spotkanie 5:
PAMIĘĆ | Memory,
reż. Michel Franco, USA/Meksyk 2023, 100’
„Pamięć” jest lekcją wrażliwości na tragiczne historie, kryjące się w wielu sercach, i na chorobę, która nie wybiera. Film dawkuje informacje i oczekuje od widzów podobnej pracy, jak od swoich bohaterów – składania, porównywania, wyławiania z pamięci tego, co prawdziwe, mierzenia się ze wspomnieniami oraz zapominaniem. To również przejmujący portret dwóch zagubionych jednostek, które mimo niesprzyjających okoliczności zbliżają się do siebie. Wbrew otoczeniu i własnym lękom, Sylvia i Saul próbują łapać krótkie chwile wspólnego szczęścia.
Niezwykle ważne w obrazie Franco są postawy bliskich, które uświadamiają, jak wiele dla danej osoby oznacza wsparcie oraz to, jak zatajenie i ciche przyzwolenie pogłębia tragedię. Dojrzałość w filmie przypisana została nastoletnim bohaterom.