Ścieżki tematyczne:
Przedszkole
Szkoła Podstawowa
-- klasy 1-3 --
- Kino przygoda
-- klasy 4-6 --
- Rówieśnicy w obiektywie
-- klasy 7-8 --
- Czas dojrzewania
Szkoła ponadpodstawowa
Daty i godziny projekcji:
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.
Cennik:
Bilet na jedno spotkanie: 18 zł
Karnet na pięć spotkań: 75 zł
Zgłoszenia:
Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl
Miejsca projekcji:
Kino Agrafka
SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
cykl: Pokręcona współczesność
Niepokorny cykl dla młodych gniewnych, na który składają się najbardziej palące problemy współczesności.
Lekcja 1: Sacrum i profanum
UCZEŃ | (M)uchenik,
reż. Kirill Serebrennikov, Rosja 2016, 118'
Współczesna Rosja, typowe liceum. Z dnia na dzień szkolny outsider i samotnik staje się religijnym fanatykiem. Wieniamin, cytując z pamięci obszerne fragmenty Pisma Świętego, ogłasza się nowym bożym posłańcem. Oskarża szkolne koleżanki i kolegów o obsceniczność, nauczycieli i matkę o amoralność, popa o zakłamanie. W uregulowane do tej pory życie szkolnej licealnej społeczności wprowadza chaos. Okazuje się jednak, że jego zachowanie spotyka się z mieszanym odzewem, niekoniecznie potępiającym. Wyreżyserowana przez Kiriła Serebrennikova filmowa adaptacja sztuki teatralnej Mariusa von Mayenburga pełna jest dwuznaczności. Twórca zestawia żarliwą wiarę i kazania głównego bohatera z surowym, wypranym z kolorów obrazem i klimatem rosyjskiego miasta. Portretowana szkoła jest zarazem na wskroś współczesna, a jednak w specyficzny sposób odseparowana i uniwersalna. Nie ma tutaj bohaterów jednoznacznie złych i dobrych, każdy z nich - matka nastolatka, jego koledzy, nauczyciele - na swój sposób błądzą. Reżyser ukazuje zagubienie współczesnych ludzi i pyta o granice akceptacji fanatyzmu. Nie stawia jednak oczywistych i jednoznacznych tez, dając pole do popisu widzom, dzięki czemu jego film może stać się punktem wyjścia do dyskusji na wiele ważnych współcześnie tematów - od roli religii w dzisiejszym świecie, przez kwestie fanatyzmu, aż do pytania o choroby psychiczne.
Lekcja 2: Indywiduum i masa
FRANK | Frank,
reż. Lenny Abrahamson, Irlandia/Wielka Brytania 2014, 95'
Zagubiony Jon marzy o karierze muzyka, brakuje mu jednak inspiracji i kreatywności. Przypadkiem poznaje członków początkującego awangardowego zespołu muzycznego. Zafascynowany ich frontmanem postanawia rzucić pracę i pomóc nowym znajomym nagrać płytę. Grupa młodych ludzi zamyka się na kilka tygodni w malowniczej chatce na odludziu, by tworzyć sztukę. Rozpoczyna się festiwal napięć, docierania się osób o skrajnie różnych charakterach i temperamentach. Sytuacji nie poprawia fakt, że przywódca zespołu, tytułowy Frank, ukrywa się przed światem, nosząc przez całą dobę wielką, papierową maskę-głowę. Pierwszy film twórcy nominowanego do Oscara "Pokoju" niczym nie ustępuje poziomem ostatniemu obrazowi Irlandczyka. "Frank" to świetne kino niezależne ze znakiem jakości słynnego festiwalu w Sundance. Lenny Abrahamson, umiejętnie żonglując komedią i dramatem, powagą i dowcipem, próbuje zgłębić ważkie tematy. Zadaje uniwersalne pytania o talent i jego brak, istotę sztuki, bycie artystą, granice lojalności, ale porusza także wątki na wskroś aktualne związane z nowymi mediami, sławą i funkcjonowaniem w wirtualnej rzeczywistości.
Lekcja 3: Miłość i niemiłość
SZWEDZKA TEORIA MIŁOŚCI | The Swedish Theory of Love,
reż. Erik Gandini, Szwecja 2015, 76'
W 1972 roku szwedzka partia socjalistyczna opublikowała manifest "Family of the Future", uznający, że niezależność jest podstawową wartością człowieka. Twórca dokumentu, dorównujący pomysłowością Wernerowi Herzogowi, przygląda się współczesnemu szwedzkiemu społeczeństwu i próbuje ocenić konsekwencje wprowadzonej trzydzieści lat wcześniej doktryny. Okazuje się, że Szwedzi stali się narodem jednostek - matki samotnie wychowują dzieci, rodzice żyją z dala od dorosłego potomstwa i bez jakiejkolwiek wiedzy na jego temat, mieszkający od lat w tym samym bloku sąsiedzi zupełnie się nie znają i nigdy ze sobą nie rozmawiali. Czy niezależność na każdym poziomie życia daje szczęście? Poproszony o komentarz wybitny polski socjolog stawia diagnozę: Szwedzi nie potrafią budować więzi, a ich państwo dostarcza im wszystkiego oprócz społecznej interakcji i ludzkiej bliskości. Nagrodzony przez sieć kin studyjnych na zaangażowanym społecznie festiwalu Docs Against Gravity pełnometrażowy film dokumentalny Erika Gandini zadaje ważne dla wszystkich ludzi pytania o istotę szczęścia, system wartości, relacje międzyludzkie, ukazując jednocześnie oblicze współczesnego zachodniego świata. Choć tezę i odpowiedzi stawia w sposób wyrazisty, pozostawia jednak sporo miejsca dla własnych przemyśleń każdego widza.
Lekcja 4: Przemoc i poświęcenie
POKÓJ | Room,
reż. Lenny Abrahamson, Irlandia/Kanada 2015, 118'
Młoda kobieta, od lat więziona z synkiem w zamkniętym pomieszczeniu, tworzy dla niego uniwersum opisywane i kategoryzowane mocą dziecięcej wyobraźni. Chłopiec nie ma pojęcia, że istnieje świat na zewnątrz, ale jego matka wciąż żyje wspomnieniami sprzed siedmiu lat. Tylko bliskość dziecka chroni dziewczynę od pogrążenia się w niemocy i depresji. "Pokój" to zaskakujący, intymny portret osób połączonych symbiotyczną więzią. Sposób prowadzenia kamery oddaje klaustrofobiczny charakter więzienia i jednocześnie sytuuje widza wewnątrz zamkniętego świata. Abrahamson przełamuje schemat klasycznej opowieści o kacie i ofierze, koncentrując się na codzienności bohaterów, nie eksponując aktów przemocy i zwracając uwagę na powolny upływ czasu. To również historia o ewolucji kobiety, której podstawowym celem jest osłanianie dziecka przed traumą. Doświadczenie sytuacji granicznej jest dla bohaterki szansą na odrodzenie się w nowej, silniejszej postaci.
Lekcja 5: Płynność i forma
WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE | Wszystkie nieprzespane noce,
reż. Michał Marczak, Polska/Wielka Brytania 2016, 100'
Młody reżyser przedstawia własne wspomnienia w formie fabularyzowanego dokumentu. Formuła filmu odzwierciedla działanie pamięci twórcy, w której pozostały przede wszystkim koncerty, imprezy i randki. Po zerwaniu wieloletniego związku Krzysztof wprowadza się do swojego najlepszego przyjaciela, Michała. Razem spędzają czas snując się po mieście, prowadząc egzystencjalne dysputy, prowokując interakcje z przypadkowo napotkanymi ludźmi. Relacja chłopców staje pod znakiem zapytania, gdy Krzysztof wiąże się z byłą dziewczyną Michała. "Wszystkie nieprzespane noce" to film, który ma szansę stać się pokoleniowym manifestem ludzi urodzonych w latach 90'. Opowiada o okresie w życiu bohaterów, w którym nic nie jest stałe i potwierdzone, a każdy gest to testowanie kolejnej wersji samego siebie. Młodzi ludzie wciąż wcielają się w efektowne role i pozują, inspirując się artystycznymi i popkulturowymi wzorcami. Jednocześnie nieustannie tęsknią za szczerością i pełnym wyrażeniem siebie. To trochę niewinni czarodzieje Wajdy, a trochę paryscy nowofalowi flanerzy, dla których każdy wybór estetyczny jest wyborem moralnym, a każda noc - okazją do poszukiwania intensywnych przeżyć.